Friday, October 28, 2011

“ menu hari ini : SUP AYAM + KENTANG “

2

hari ni rasa nak makan yg berkuah2
so pas subuh td keluarkan ayam…
tepu gak otak nk pikir nak masak ape ari ni?
tuk lunch merangkap dinner terus…
pegi dapur..decide wat sup ayam + kentang..
KENTANG?? hahhaa..aku suke kentang Smile
so..maka terhasil la..sup ayam + kentang
resepi campak2 Smile with tongue out
xsama macam mama masak pon…
sebab aku men taram je..wakakka..janji leh mkn…

bahan :
  1. ayam ( aku amek bahagian dada je sbb nk mkn sorang )
  2. bawang puteh 2 ulas
  3. bawang merah 4 ulas
  4. cili padi ( sukati nak banyak mane *aku suke pedas2)
  5. minyak masak
  6. garam
  7. halia besar ibu jari
  8. air
  9. daun sup

cara2 :
  • potong ayam kecik2… *mcm nk wat tomyam*
  • halia dititik *tumbuk sket2 je..jgn hancur *
  • tumbuk bawang puteh + bawang merah + cili padi bersama *jgn halus sgt jgn kasar sgt*
  • kentang dipotong kecik.. *ikut korang la nk potong cmner * (rendam dalam air)

cara memasak :
  1. panaskan minyak td…. *jgn le banyak sgt – pandai2 korang le *
  2. tumis bahan yg ditumbuk td.. *jgn sampai hangit..sedap2 bau…kekuningan*
  3. masukkan air * ikut la nak banyak ke sikit – name pon sup…pandai2 le bajet *
  4. masukkan kentang… biarkan mendidih * sbb nk lembutkan kentang*
  5. biarkan dalam 8 min
  6. masukkan halia td….
  7. agak2 kentang dh lembut..masukkan ayam td..
  8. biarkan selama 4 min
  9. sedikit garam secukup rasa
  10. biarkan mendidih….
  11. keluarkan halia….*sebb nnt pahit lak sup- halia tu tuk sedapkan rasa je*
  12. last skali masukkan daun sup…. biarkan dlm 2 min
  13. siap dihidangkan dengan nasi panas2 Open-mouthed smile

p/s :
  • lupe nk bgtaw… sup ni xpakai sup bunjut pon..men taram je…gune je ape ade kat dapor tu… pastu aku de tambah sket perasa ayam yg serbuk..amek lam 1/2 sudu teh… pastu mase sup tu mendidih..aku letak sket black paper yg serbuk tu..kasi pedas2…
  • kenapa letak cili padi ??? ermm resepi aku kan?? hahha xla..aku malas nk wat sambal belacan..so nk pedas2 tumbuk je le cili padi skali.. bijak x?? wakakakaka Smile
  • aku xpandai masak…tp takat ni aku masak xde masalah..asal bole makan ler…. ni pon aku main masak2 jer… nak tiru cm mama masak memang x la kan….
  • lauk ni sesuai tuk org yg demam ke…xselera makan ke…kalo nk bg kanak2 makan…xyah le letak cili padi tu..mau meraung dak kecik tu makan pedas…
  • halia tu simbolik je….nak bg rasa2 jer.. ikut korang la….aku kuarkan sebb xnak terlalu pahit tu je…
SELAMAT MENCUBA  Smile IKHLAS DARI CHEF MOIMOI Winking smile

No comments: